和洋国府台女子中学校高等学校

Subjects 教科

教科

英語「フェアトレード製品をプレゼン!」 高校1年生 論理表現

2023.03.25

高校1年生の論理・表現Ⅰでは、日本人教員(JT)とインターナショナルティーチャー(IT)が協力し、生徒の「言語能力(文法・読解)」と「英語でコミュニケーションする力(リスニング・スピーキング・ライティング)」の両方を高める授業をめざしています。

授業では、スマートテクノロジーから環境問題まで幅広いトピックを扱い、生徒たちはそれらを学ぶことで、SDGsについての理解を深めることができます。JTが主にインプット、ITが主にアウトプットを担当し、バランス良く生徒の英語力を伸ばせるよう工夫をしています。

3学期には、自分で選んだフェアトレード製品を紹介するプレゼンテーションを行いました。フェアトレード製品を自ら調べることで、生徒たちは、世界の不平等、貧困、環境問題や労働問題について自然と目を向けるようになっていきました。

今回の活動を通して、生徒たちは自分たちの「フェアトレード商品を買う」という簡単な行動が、実は社会にも影響を与えることができると気がつくことができたと思います。

授業の活動を通して、英語力を高めるだけでなく生徒自身が自分の世界を広げることができれば嬉しいです。また、様々な視点から物事をみることのできる、国際社会の一員としても、成長してほしいと願っています。

以下、生徒の感想です。
・フェアトレード商品は子どもや人の助けになることがわかりました。今まで知らないことだらけでしたが、これを機にフェアトレード商品を気にしてみようと思いました。
・今回このプロジェクトを行って、1年間で英語がどのくらい伸びたのかを知る1つのきっかけになりました。私は英語が苦手でしたが、先生方が1年間教えてくださったおかげで、中学の時に「わからなかった」ことを「わかる」に変えてくれたと感じます。今回のライティングはいつもよりもスラスラと文章が書け、とても嬉しかったです。

Wayo’s English Logic and Expressions aims to enhance the students’ linguistic and communicative competence in various social contexts. Smart technology, disaster preparedness, and environmental protection are some of the issues made more tangible and brought closer to the students’ realm of understanding through a balance of input and output-focused language learning activities.

The classes are taught via team-teaching. The Japanese teacher (JT) implements input and structure-focused (grammar) lessons, and the international teacher (IT) facilitates task-based (speaking and writing) activities. A carefully-coordinated design of JT and IT activities in one curriculum enables the students to learn the language more systematically and transform this linguistic knowledge into communicative skills. It provides the students a clearer picture of how the different language skill sets are deeply connected, thus making them better, well-rounded learners of the English language.

There is a wide variety of topics covered in the classes, ranging from health and wellness, responsible consumption, to reduced inequality and economic growth. These are all thematically unified under the umbrella of Sustainable Development Goals (SDGs).
These concepts may seem too abstract to ordinary high school students, but the content and the tasks are designed such that they are able to relate these topics to their daily lives and the community they belong to.

For instance, with regard to climate action, students discussed innovative, eco-friendly actions/products that can be done/used by themselves. Another example is when students gave a presentation of a fairtrade product of their choice. By researching these products, students become more aware of the issues involving global inequality, poverty, environmental protection and labor conditions. Most importantly, they realize that their simple actions,such as supporting fair trade products, can have an impact on a wider community.

The curriculum nurtures the students’ linguistic skills and broadens their world view. It empowers them not only to become active and analytical language learners, but also critical thinkers and responsible citizens of a global society.

Page Top